Nyomtatás

2018. január 23., kedd

Vajas kifli

Na kérem szépen sztori a következő:gondoltam meglepem a férjem egy jó kiflivel. Meg is történt a tegnapi nap, sikerült jól elégetnem :) Volt is meglepi! Ha meghámoztuk ehető volt, a bélzetével nem volt gond. Feltettem a facebook-ra, hogy milyen ügyes voltam, sikerült fekete kifliket sütnöm, amíg én az éterben lógtam :) Igazából nagy sikere volt, többen is kérték a receptet. Kiderült milyen sokan vagyunk így, "véletlenül" túlsütjük az ételt, sütit, pékárukat. De ez hozzá tartozik a konyhai munkákhoz, aki dolgozik az hibázik. Mindenesetre nagyon jót szórakoztam magamon, egész délután nevettem ahányszor megláttam a kifliket, vagy a hozzászólásokat olvastam.
Azért ennyiben nem hagyhattam, ma újra elkészítettem, gondosan ügyelve a sütésre és elkerülve az internet bűvkörét :) Csodásak lettek, nincs is jobb egy friss kiflinél, egy bögre tejjel vagy kakaóval és vajjal. 



Öreg tésztával dolgoztam:

50 dkg liszt
csipet cukor
csipet só
1 dkg élesztő
3 dl langyos víz

Összedolgozzuk, enyhén olajozott, zárható tálba tesszük. Éjszakár a konyhapulton hagyjuk, másnap hűvös helyre tesszük (spájz, kamra), nyáron a hűtőben tároljuk.


Hozzávalók a kiflihez:

50 dkg liszt (lehet sima, lehet kenyér liszt is, vagy akár vegyesen)
25 dkg öreg tészta
2 dkg élesztő
2 evőkanál cukor
1,5 mokkáskanál só
5 dkg puha vaj
kb. 2 dl író (lehet tejet is használni, nem akartam, hogy kárba vesszen) azért kb. mert nem tudni, hogy melyik liszt mennyi folyadékot vesz fel pontosan

+ olvasztott vagy nagyon puha vaj (itt nem tudok mennyiséget mondani, talán két evőkanálnyi volt)

A langyos, cukrozott tejben (íróban) felfuttatjuk az élesztőt, majd a többi hozzávalóval együtt tésztát dagasztunk. 
Letakarjuk és meleg helyen duplájára kelesztjük, kb. egy óra alatt. 
Ha megkelt a tésztánk felosztjuk (nálam 10 db) de lehet kevesebb, több is, attól függően, hogy mekkora kifliket szeretnénk. A tésztákat felgömbölyítjük és újra pihentetjük 20-25 percet.
A kis "gombócokat" kinyújtjuk háromszög alakúra és megkenjük olvasztott vajjal. Ezután feltekerjük. Papírral bélelt tepsire tesszük és újra kelesztjük, kb- 30 -40 percet.
A sütőt időközben előmelegítjük 200 fokra, majd a megkelt kifliket lespricceljük vízzel és megsütjük. Sütési idő kb.20-25 perc- Sütés után rácsra tesszük, újra levizezzük és hűlni hagyjuk.


Tippek, tapasztalatok:

Elkészíthetjük a kifliket öreg tészta nélkül is, akkor az élesztő mennyiségét megemeljük 3 dkg-ra. 
Az öreg tésztát is készíthetjük fél adagból attól függően, hogy hány alkalommal sütünk, mennyit sütünk, hány főre. Ketten vagyunk a férjemmel, én fél adag öreg tésztát készítek, abból 3-4 alkalommal tudok sütni.
A meleg helyen kelesztés nem fűtőtestet jelent! Kelesztőtálban, vagy egy folpackkal letakart tálban kelesztünk. Az annyit jelent, hogy "biztonságos"  helyre tesszük a tésztánkat, ne érje hideg, huzat. Van amikor betakarom egy pléddel :) Vagy beteszem a szekrénybe, akár a fiókba is. 
A folyadék mennyisége kb. érték, ez függ a lisztek minőségétől. Az író sűrűbb, mint a tej, ahhoz adhatunk pici vizet is, ha keménynek látjuk a tésztát. 
Ha kicsinek találjátok a kifliket, tepsin való pihentetés után kb. tíz perccel egy picit a két száránál fogva meg lehet húzni. De finoman!!! 









Most pedig jöjjön a tegnapi "elfészbukozott" kiflim :D



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...