Nyomtatás

2019. január 21., hétfő

Mézes zserbó - nagymamám receptjeiből

Hétvégén nagymamám kicses dobozában nézegettem a recepteket. Hmmm, némelyiket szinte már el sem lehet olvasni, olyan régiek, "öregek" <3 Azt tudtam, hogy krémes sütit szeretnék készíteni. Összeszedtem azokat, amik nagyon megtetszettek első olvasásra, köztük ezt a mézes zserbót. Rengeteg receptnél feltüntette a mama, hogy kitől is van. Lásd: Szomszédasszony diósa, Tamás féle habcsók, Ferike Ildijének  rétese ( Ferike a keresztfia volt ), Márta sajtos pogácsája, Rita egyszerű sósa :) Azt nem írja, hogy kitől származik, de jó, olvasható állapotban akadtam rá erre a megsárgult  papírlapra. Nem tudom milyen okból kifolyólag, de félve készítettem el a receptet. Valószínű a mai kor miatt, hisz se fotó, se hozzászólás nem volt, hogy milyen a süti :) Amikor már szeletelni lehetett  és megkóstoltuk, az valami csodás érzés volt! A férjem beleharapott azt mondta: olyan, mintha a mamám készítette volna!
A fotón látható kerámia angyalka a mamámé volt <3





Hozzávalók a tésztához:

60 dkg liszt
12 dkg porcukor
1 kávéskanál szódabikarbóna
2 egész tojás
6 dkg zsír
4 evőkanál olvasztott méz (langyosítottam) 
4 evőkanál tej

A sütőt előmelegítjük 180 fokra.
A tészta hozzávalóit összedolgozzuk, 5 részre osztjuk és egyenként kb. 30x35 cm-es méretű lapokat sütünk. A sütési idő pár perc, nálam 8-10 perc volt, de ez sütőfüggő!!!  Kihűtjük.

Hozzávalók a krémhez:

4 dl tej
2 púpos evőkanál liszt
1 egész tojás
2 csomag vaníliás cukor
2 evőkanál porcukor

16 dkg porcukor
20 dkg vaj

A tojást simára keverjük a 2 púpos evőkanálnyi liszttel, 2 evőkanál porcukorral, kevés tejjel. Ha sima a masszánk hozzáöntjük a maradék tejet, folyamatos keveréssel sűsűre főzzük,  kihűtjük.

A 16 dkg porcukrot a 20 dkg vajjal habosra keverjük majd a kihűlt főzött krémmel elvegyítjük.

A krémet négy részre osztjuk, majd megkenjük a lapokat.

Hozzávalók a mázhoz:

1 tojás fehérje
13 dkg porcukor
3 teáskanál kakaópor
diónyi puha vaj

A máz hozzávalóit simára keverjük majd megkenjük vele a sütemény tetejét.
Hűtőbe tesszük és pihentetjük egy éjszakán át. Másnap szeleteljük.

Tippek, tapasztalatok:

Tészta első nekifutásra nem tűnik túl puhának, de jó vele dolgozni. Ha valaki szeretné, tehet hozzá még pár evőkanál tejet, hogy még könnyebb legyen nyújtani. A lapok sütés után  kemények, de a krémtől majd szépen megpuhulnak.
A lapokat egy sekély méretű, úgynevezett gáztepsiben sütöm. Nem a tepsi hátulján, ne kelljen vele kínlódni, nehogy lecsúszon sütés után. Ha megsült a tészta csak szépen rácsúsztatjuk a rácsra és kész is :)
A krém nem lesz nagyon sűrű, főzés közben várjátok meg míg bugyogni kezd.
Amikor a két krémet összekevertem pánikba estem, azt hittem kevés lesz. Bár nem vastag a lapok között, de pont jó lett!
A csoki nagyon finom, igaz kissé megrepedt a süti tetején. Ez vagy a nagy hidegtől lehetett, vagy pedig a kanál méretétől. Az eredeti recept nem írja mekkora kanál, csak azt, hogy kicsi. Így nálam teáskanál volt a méret, de lehet kávéskanál is elég lett volna. És igen, a csokit nem kell főzni!!!
A diónyi vajat a krémhez készített cukros vajhoz adtam, és amikor kihabosítottam abból vettem vissza. Így garantált volt a puha vaj és könnyű is volt vele dolgozni.














4 megjegyzés:

  1. Kedves Rita! A Te receptedre esett a választásom, emberi számítások szerint, ez lesz a Húsvéti sütink. Köszönöm szépen a receptet, recepteket! :)

    VálaszTörlés
  2. Szia Bogriella! Remélem nektek is ízlett! :)

    VálaszTörlés
  3. A dió?nem kell bele ?ez mézeskrémes csak ,a zserbó a diótól zserbó ,szerintem ,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dió? Ez nem diós zserbó! Nagyon sok zserbó van, diós, mákos, túrós, csokis, többek között ez a mézes is :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...